Masini care se vor conduce singure

Imagineaza-ti ca vei merge cu masina si singurul lucru pe care-l vei face va fi sa rostesti destinatia. Apoi sa te intinzi pe spate, sa citesti o carte, sa vezi un film sau chiar sa tragi un pui de somn.

Cum va fi posibil asa ceva? Mai ales in aglomeratie? Ei bine, raspunsul e simplu: pentru ca masinile vor fi conduse de un computer, nu vor mai fi congestii. Masinile vor fi dirijate dupa algoritmi precisi, cu timpi de asteptare minimi si re-calculare dinamica a rutei.


Ce avem acum?

Primi pasi au fost deja facuti. Controlul vocal al comenzilor masinii este deja prezent pe unele masini, pentru raspuns la telefon, de exemplu.

Sistemul de navigatie GPS a devenit deja banal: poti sa uiti de hartile clasice si iti recalculeaza automat traseul in cazul in care ai ales iesirea gresita de pe autostrada sau vrei sa eviti o zona aglomerata.

Cruise Control-ul este deja aproape dotare de serie si pastreaza automat viteza setata de sofer pe portiunile plictisitoare de autostrada. In plus fata de pilotul automat, cruise control-ul adaptativ (Adaptative Cruise Control) pastreaza viteza setata, dar in acelasi timp, daca e nevoie, incetineste pentru a pastra o distanta sigura fata de automobilul din fata.

Comunicatia wireless intre masini: in cazul in care o masina detecteaza o problema in trafic (o portiune alunecoasa pe sosea, un accident, conditii meteo nefavorabile), aceasta transmite aceste informatii tuturor masinilor din raza ei de actiune pentru a avertiza din timp soferii de posibilul pericol si eventuala eventuala evitare a traseului.

Line watch: un sistem de camere urmareste traseul masinii relativ la marcajele de pe marginea soselei.

In cazul in care masina iese de pe banda curenta fara ca soferul sa semnalizeze, un sistem de alerta (sonora sau prin vibratia scaunului) avertizeaza soferul. In unele cazuri, chiar blocheaza directia. Acest lucru e folositor in 2 cazuri: adormitul soferului la volan si deranjarea colegilor de trafic prin schimbarea benzii fara semnalizare.

Self parking: cu ajutorul camerelor si al senzorilor de proximitate, computerul de bord executa automat manevrele de parcare, preluand in intregime controlul asupra masinii.

Sursa imagine

Ce urmeaza?

Implementarea infrastructurii: autostrazi inteligente, care sa comunice cu masinile din trafic pentru a oferi toate informatiile necesare, precum si posibiltatea realimentarii bateriilor masinilor electrice. In plus, este necesar ajutor in situatii de urgenta pentru interventia rapida asupra victimelor si eliberarea benzilor pentru evitarea ambuteiajelor.

In concluzie, dupa rezolvarea problemelor de infrastructura si de siguranta a algoritmilor care vor prelua controlul traficului, masinile care nu vor mai avea nevoie de un sofer vor deveni o realitate. Pana atunci, vor exista sisteme care vor necesita prezenta umana intr-o masura mai mica sau mai mare pentru luarea deciziilor, dar vor avea rolul de a pregati terenul pentru un trafic automatizat.

Comentariu nou

Campurile obligatorii sunt marcate cu *.